Prečo ” bezobalové” neznamená vždy aj ekologickejšie?
Prečo bezobalové výrobky nie sú NIKDY tak úplne bez obalu a odpadu?
Pri niektorých druhoch, hlavne tých tekutých je to v poriadku. Obal – bandasku vrátime výrobcovi ( hoci prepravou späť tu vzniká tiež uhlíková stopa). Zákazník si prinesie do predajne svoj obal, alebo mu predajca ( u nás určite áno !!! ) poskytne obal napr. čistú fľašu od mlieka a pod.)
Prečo bezobalový predaj niektorých výrobkov stráca svoje opodstatnenie a prečo “bezobalový” tuhý šampón, mydlo či šumivé gule do kúpeľa spotrebujú až 3-násobne viac obalov ako originál zabalené od výroby?
Pozrime sa na celú cestu od začiatku do konca prečo ” bezobalové” neznamená vždy aj ekologickejšie
-
Cesta od výrobcu do predajne – 1. krát potrebuje ” bezobalový” výrobok svoj obal
– BEZOBAL: Predajňa si objedná niekoľko druhov / vôní od každého mydla či šampónu. Výrobca každý druh tuhého šampónu, mydla či bomby do kúpeľa zabalí zvlášť. Preto, aby sa nepoškodili a nepomiešali a aby sa dali rozpoznať. Bez obalu to nie je vždy jednoduché ani pre skúseného predajcu. Potom tieto sáčky či objemnejšie krabičky s viacerými kusmi dá do veľkej krabice a pošle do predajne.
– S OBALOM: tuhý šampón či mydlo zabalí výrobca do papiera či recyklovateľnej a väčšinou aj recyklovanej papierovej spotrebiteľskej krabičky. Tieto následne zabalí do veľkej krabice a pošle do predajne
-
2. Predaj na predajni – kedy potrebujeme 2. krát kus papiera
– Tuhý šampón či mydlo v predajni vyberú z veľkej krabice a samostatných sáčkov ( ktoré skončia v odpade!). Uložia bez obalu do nejakých nádob.
Predajca ale MUSÍ zákazníkovi pri predaji zo zákona dať informáciu o názve výrobku, kto to vyrába, číslo šarže, gramáži, dobe spotreby a z čoho je výrobok vyrobený – teda presné zloženie.
To sú tzv. povinné údaje. Pokiaľ to predajca neurobí, tak si koleduje o poriadne mastnú pokutu.
Tieto údaje vytlačí na papier, kedy sa okrem papiera spotrebováva aj atrament do tlačiarne. To je síce na dlhšiu debatu, ale aj pri jeho výrobe vzniká odpad.
– od výroby zabalený tuhý šampón či mydlo je stále zabalený v tej istej spotrebiteľskej papierovej krabičke, kde sú už vytlačené všetky tieto informácie.
-
3. Zákazník si odnáša tzv. Bezobalový produkt a už 3.-tí krát potrebuje obal
– určite si vždy každý zákazník donesie svoj nejaký použitý sáčok či nádobu na tieto ” bezobalové” produkty? Skúsenosť z praxe hovorí, že tak 1 z 20-tich 🙁
Nakupujeme cestou z práce a málokto si do zamestnania tieto nádoby nosí. Pri pokladni si pýta sáčok ( bodaj by len 1ks ). Ten je spravidla väčší, ako treba. Je nemysliteľné, aby mala predajňa 10 rôznych veľkostí sáčkov. To je fakt z praxe!
– tzv. zabalaný šampón či tuhé mydlo je stále v tej istej papierovej krabičke. V nej docestoval na predajňu. V nej bol umiestnený na regáli a v tej istej si ho aj zákazník odnáša domov.
Nemám nič proti bezobalovému predaju. Veď tekuté výrobky, kedy môžeme ušetriť plasty predávame aj my, v našej kamennej predajni. Vždy sa ale zamýšľam nad tým čo má aj logiku a aj význam. Bezhlavo a bez rozmyslu ani tak potrebná ekologia nemá význam a môže narobiť viac škody ako osohu!
autor: a-original